Fenômenos climáticos endógenos nas intertextualidades das crônicas do Atlântico Norte (séculos VII – XII)
Abstract
Abstract: The chronicles of the North Atlantic document climatic phenomena such as cyclones, floods, rains, and droughts, reflecting medieval chroniclers’ concerns about the interaction between communities and the environment. We analyze these descriptions through the lens of intertextuality in a connected perspective. We explore textual patterns among six chronicles: the Chronicle of Ireland (c. 740–911), the Annals of Wales (c. 447–955), the Anglo-Saxon Chronicle (c. 890–1154), the Royal Frankish Annals (c. 741–829), the Annals of St. Bertin (c. 830–882), and the Annals of Ulster (c. 911–1489). We use the North Atlantic Oscillation (NAO) as a model to identify climatic variability. Our analysis reveals periods of extreme climatic phenomena in the chronicles, suggesting positive and negative NAO phases between the 8th and 12th centuries. We conclude that the modern NAO model can be adapted to medieval chroniclers’ records to challenge the traditional notion of a ‘Medieval Warm Period’ between c. 900 and 1300 preceding a ‘Little Ice Age’ between c. 1300 and 1800.
Keywords: North Atlantic Oscillation; intertextualities; climatic phenomena.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.