Fabricating Reality
Kristni Saga's Historical Narrative and the Construction of Iceland's Christianization
Abstract
This paper discusses the Christianization of Iceland as presented in one of the main sources about this event, the Kristni saga. It presents an overview of modern scholarship regarding this theme and demonstrates how it relates to Old Norse narratives, especially Icelandic sagas. It then discusses the issue of how narratives and discourses construct and frame reality and how this influences what can be said regarding past experiences. Taking these reflections into consideration, it proposes a new interpretation of Kristni saga’s narratives of missionary activities before the general agreement to change religious practices in the alþingi of the year 999/1000. It concludes by showing how the author of Kristni saga not only presents an agenda to be discarded by the modern historian pursuing information on past events but constitutes reality itself as it determines what can be informed about the past.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.